De meesterproef is het laatste O&O project van je schoolcarriere en het enige project in de 6e.
Voor onze meesterproef hebben wij ons laatste project van vorig jaar doorgetrokken en gaan wij verder werken aan die opdracht.
Om het project van de 5e te lezen klik hieronder
Mijn groepje
Voor dit project werkte ik samen met Daniel de Haan, Pibe Baartman en Kristan Otten. Bij dit project was Daniel de teamleider
Voor informatie over mijn teamleden en hun projecten kunt u naar hun portfolio's:
Daniel de Haan: https://danieljeltedehaan.wixsite.com/mysite
Pibe Baartman: https://sites.google.com/view/portfolio118180
Kristan Otten: https://kristanotten.jouwweb.nl/
De opdrachtgever
De opdrachtgever voor dit project is Temp Architecture Urbanism.
Temp Architecture Urbanism focust zich op het maken van mooie, zorgvuldig gedetailleerd, flexibel en contextueel goed ingepaste gebouwen die een lange levensduur hebben. Temp Architecture Urbanism heeft de ambitie om de wereld mooier, socialer, gezonder en duurzamer te maken.
Temp staat voor tijd. Dit hebben ze gekozen omdat veel werken aan opdrachten waarbij tijd een rol speelt, ze zijn onder andere ervaren in verduurzaming, transformatie, circulariteit, fasering en flexibiliteit.
Temp werkt veel samen met experts op meerdere gebieden zoals bouwmanagement, bouwtechniek, bouwkosten en aanverwante disciplines zoals landschaps- en productontwerpers.
Temp is in maart 2011 opgericht door de architecten Tom Bergevoet en Maarten van Tuijl . De laatste van die twee is onze contactpersoon voor dit project.
Ons eindrapport
De opdracht
Omdat wij dit jaar verdergaan met ons project van 5 vwo bouwt onze opdracht dan ook verder op de vorige.
Opdracht van 5 VWO
Onze opdracht voor dit project is om onderzoek te doen voor het project van Temp dat op verzoek van de Gemeente Amsterdam kijkt naar de integratie van kleinschalige bedrijfsruimte in Nieuw West. Dit deelonderzoek vindt plaats op de Pieter-Calandlaan, tegenover het Calandlyceum. Wij gaan hierbij helpen door onderzoek te doen in de buurt tegenover onze school. We gaan dit doen in meerdere stappen.
We beginnen met een analyse van de huidige situatie. Dit gaan we doen door te kijken welke behoeften naar bedrijfsruimte er is vanuit de buurt, maar ook welke behoeften naar bedrijfsruimte er is vanuit de rest van de stad. Daarnaast gaan we ook een ruimtelijke analyse maken van de buurt. Dit houd in dat we onder andere gaan kijken naar de afmetingen, soorten architectuur in buurt, materialen van de huidige gebouwen en het eigenaarschap van de huidige gebouwen. Ook gaan wij juridisch onderzoek doen om te bepalen wie de eigendommen heeft over de locatie en welke juridische processen wij door moeten gaan om toestemming te krijgen om gebouwen te slopen en bouwen op locatie.
Na de analyse gaan wij beginnen aan het ontwerpend onderzoek. In het ontwerpend onderzoek gaan wij verschillende onderwerpen onderzoeken voor het nieuwe gebouw dat Temp in de wijk kan introduceren. Bijvoorbeeld gaan we onderzoeken hoe hoog het gebouw mag worden en welke materialen er gebruikt moeten worden gebruikt (moet het matchen met de rest van de buurt of niet). Ook gaan we kijken wat een aantrekkelijk perspectief is voor de belanghebbenden (gemeente, eigenaren, bewoners, ondernemers...) als je uitzoomt en naar de hele straat kijkt. Hier gebruiken wij de ontwerpcyclus bij. Deze bestaat uit 6 stappen. Door de stappen van de ontwerpcyclus te doorlopen, worden problemen, eisen en oplossingen overzichtelijk en duidelijk weergegeven. Dit maakt overleg tussen opdrachtgever en uitvoerder makkelijker. Technisch Ontwerpen is een zich herhalend proces, waarbij soms teruggegaan wordt naar eerdere fasen uit de ontwerpcyclus en vandaar eventueel opnieuw begonnen wordt. Soms voldoet een gemaakt ontwerp niet aan de gestelde eisen en wordt de cyclus nog een keer doorlopen.
Als we de resultaten van ons ontwerpend onderzoek hebben gaan we die bespreken met de opdrachtgever en op basis daarvan gaan wij een uiteindelijke oplossing kiezen en dat idee ontwerpen.
Als we klaar zijn met het ontwerpend onderzoek gaan we beginnen aan de uitwerking van ons idee. Dit gaan we doen door middel van een visualisatie bijvoorbeeld door middel van een maquette, tekening of referentiebeelden. Ook moeten we aan het eind het onderzoek een zo duidelijk mogelijk eindverslag schrijven zodat iedereen het kan begrijpen.
Opdracht van 6 VWO
Dit jaar is het vooral een ontwerpproject en heeft daarom een vrij korte en simpele opdracht.
We moeten een uiteindelijk ontwerp leveren voor de verbouwing van de garageboxen naar werkruimte. Wij gaan hiervoor verder met het uitwerken van het prototype van vorig jaar. Dat wil zeggen: bepalen voor wie het gebouw is, materialen kiezen, een gedetailleerd ontwerp met afmetingen maken en een maquette maken.
Wij hebben samen met de opdrachtgever besloten om prototype 3 uit te werken.
Prototype 3 is een modern ontwerp maar erg bescheiden in zijn vorm. Het is gemaakt van corten staal, afwisselend met hout en glas. het dak is
begaanbaar en zal voorzien worden van een teeltlaag zodat er struiken en misschien zelfs bomen op kunnen groeien. Dit dakterras hoor bij de werkruimtes eronder zodat mensen ook in de buitenlucht en in de zon kunnen werken.
Wij gaan verder werken aan dit prototype en het verbeteren en dit doen wij aan de hand van de ontwerpcyclus. De ontwerpcyclus is een hulpmiddel bij technische projecten om problemen, eisen en oplossingen te vinden en te verwerken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb